DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
İnsan Toplum Gezegen III
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
HSP 201
Güz
2
2
3
4
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları)
Dersin Amacı Bu dersin amacı, yaşam biçimi davranışları ile bulaşıcı olmayan kronik hastalıklar arasındaki ilişki konusunda bilimsel bir çerçeve çizmek, diyet, fiziksel aktivite, uyku, stress, tütün /alkol kullanımı, ekran zamanı gibi bazı yaşam biçimi risk faktörlerinin yaşam biçimi ile ilişkili hastalıkların gelişimindeki rolünün tartışılabileceği bir öğrenme ortamı oluşturmak, bu grup hastalıkların önlenmesinde ve hastalık yönetimindeki roller konusunda kişisel farkındalığı arttırmak , öğrencilerin bireysel ve toplumsal düzeyde yaşam tarzını iyileştirmek amacıyla kullanılabilecek eğitim modellerini ve motivasyonel yöntemleri tanımlamak ve deneyimlemek konusunda güçlendirmektir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • 1. Yaşam biçimi davranışları (beslenme, fiziksel aktivite, uyku, iyilik hali, bağımlılık vb.) ile bulaşıcı olmayan kronik hastalıklar arasındaki ilişkiyi açıklayabilmesi
  • 2. Yaşam biçimi ve bununla ilişkili kronik hastalıkların, küresel ve ulusal hastalık yükü üzerindeki etkisini tanımlayabilmesi
  • 3. Sağlıklı yaşam biçimi girişimlerinin hastalıkların önlenmesi, yönetimi ve hatta geri dönüştürülmesindeki önemini açıklayabilmesi
  • 4. Tıbbi öykü alma ve fizik inceleme sırasında yaşam biçimi risk faktörlerini değerlendirebilmesi
  • 5. Sağlıklı bir yaşam biçimi için sosyoekonomik ve çevresel risk faktörlerini değerlendirebilmesi
  • 6. Sağlığın geliştirilmesi ve hastalığın yönetimi sırasında yaşam biçimi davranışlarını iyileştirmenin yollarını tartışabilmesi
  • 7. Toplumda sağlıklı bir yaşam tarzı geliştirmek için stratejileri tartışabilmesi
  • 8. Ulusal sağlık politikasının ve sağlığın sosyal belirleyicilerinin, nüfusun sağlıklı yaşam biçimi davranışını iyileştirmekteki rolünü tartışabilmesi
  • 9. Sağlıklı bir yaşam biçimi konusunda topluma yönelik eğitim verebilmesi için gereken temel becerileri gösterebilmesi beklenmektedir.
Ders Tanımı Bu derste, bulaşıcı olmayan kronik hastalıkların gelişiminde yaşam biçimi faktörlerinin rolü ve yaşam biçimi ile ilişkili olan kronik hastalıkların önlenmesi, yönetimi ve iyileştirilmesinde yaşam tarzı girişimlerinin önemi ele alınacaktır.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Yaşam Biçimi Tıbbına Giriş İEÜ Yaşam Biçimi Tıbbı Ders Programı Tanıtımı “Yaşam Tarzı Tıbbı” konusunda Küçük Grup Çalışması ve Grup sunumları
2 Yaşam Biçimi Tıbbı PANEL Bölüm I: Kardiyoloji, Endokrinoloji Olgu Tabanlı Grup Tartışması Yaşam Biçimi Tıbbı PANEL Bölüm II: Aile Hekimliği, Pediatri Olgu Tabanlı Grup Tartışması
3 “Sağlıklı ve dengeli” diyet Popüler diyetler hakkında konuşalım Küçük Grup Çalışması: “Tabağım”
4 Akdeniz Diyeti: Sağlıkla İlgili Ortak Özellikler ve Kanıtlar “Akdeniz diyetinin tanımları ve potansiyel sağlık yararları: dünyadaki uzmanların görüşleri” üzerine Grup çalışması Grup Çalışması Rapor Sunumları
5 Terminolojinin tanımı: fiziksel aktivite, egzersiz, fiziksel uygunluk. Günlük yaşamda fiziksel aktivite bileşenlerinin (aerobik, kuvvet, esneklik ve denge) değerlendirilmesi. Sağlıkla İlgili ve Performansla İlgili Fiziksel Uygunluk, AB ALPHA Projesi ve ABD FITNESSGRAM Projesi Arasındaki Fark “X ile ilgili fiziksel uygunluğun bileşenleri ne olabilir?” Video tabanlı tartışmalar, Takım tabanlı Etkinlik
6 Cumhuriyet Bayramı
7 Uyku Tıbbı: Tarihçe ve içerik Uyku Hijyeni Uyku Bozukluğu Değerlendirme ve Yönetimi Olgu Tabanlı Çalışma
8 Sigara ve alkol tüketimi: epidemiyoloji ve sağlık etkileri Yaşam biçimi üzerine nüfus temelli programlar: Tütün kontrolü Grup çalışması: Nüfus temelli yaşam tarzı programları: beslenme, alkol, akıllı telefon bağımlılığı, Sunumlar ve tartışma
9 Stres yönetimi ve iyilik halinin korunması Grup çalışması: Olgu bazlı tartışma Tıp öğrencisi ve hekim tükenmişliği: risk faktörleri ve önleyici stratejiler
10 Yaşam tarzı ve epigenetik Beslenme, epigenetik ve kanser Küçük grup çalışması “Tabağımdan genlerime” “Tabağımdan genlerime” grup sunumları
11 Alan Çalışması (sigarayı bırakma / obezite kliniği)
12 Anket Sunumları: Beslenme Anket Sunumları: Fiziksel aktivite Anket Sunumları: Sigara ve alkol, akıllı telefon bağımlılığı Anket Sunumları: Stres yönetimi, uyku
13 Grup Çalışması: Kampüste öğrenci inisiyati olarak yaşam biçimi girişimleri üzerine çalışma
14 Kampüste öğrenci inisiyati olarak yaşam biçimi girişimleri üzerine önerilen grup projelerinin sunumu ve tartışma
15 Yaşam Biçimi Dersi üzerine refleksiyon ve geri bildirimler
16 2019'da yaşam biçiminize ait refleksiyon ve sağlıklı yaşam biçimi için hedef belirleme : “SMART” yöntemi “Şimdiden Bir Yıl Sonrası” alıştırması: 2020 için sağlıklı yaşam hedefi /hedefleri belirleme çalışma sayfası hazırlanması
17 Dönemin gözden geçirilmesi  
18 Dönemin gözden geçirilmesi  
Ders Kitabı

1. ELMO/ The Lifestyle Medicine course/Nutrition, Physical activity, Tobacco, alcohol, sleep health, emotional and mental well being, sexuality and health.

 

http://nextgenu.org/course/view.php?id=205#19

Önerilen Okumalar/Materyaller
  1. Türkiye Beslenme Rehberi 2015 https://dosyasb.saglik.gov.tr/Eklenti/10915,tuber-turkiye-beslenme-rehberipdf.pdf
  2. Türkiye Kronik Hastalıklar ve Risk Faktörleri Sıklığı Çalışması
  3.  
  4. Lifestyle Medicine Evidence Review –American Collage of Preventive Medicine
  5.  
  6. WHO Global status report on noncommunicable diseases 2014 https://www.who.int/nmh/publications/ncd-status-report-2014/en/
  7. WHO Global Action Plan for the Prevention and Control of NCDs 2013-2020 https://www.who.int/nmh/events/ncd_action_plan/en/
  8. Egger G, Climstein M. Chapter 8 Physical Activity: Generic Prescription for Health. In: Egger G, Binns A, Rossner S. Lifestyle Medicine: Managing D,seases of Lifestyle in the 21 st Century. 2nd ed. North Ryde, Australia: McGraw-Hill; 2010:91-110.
  9. Courneya K.S, Rogers L.Q, Campbell K.L, Vallance J.K, Friedenreich C.M. Top 10 research questions related to physical activity and cancer survisorship. Research Quarterly for Exercise and Sport; 86, 107-116, 2015.
  10. RIGGS, J. A. (2001). Obesity: assessment and management in primary care. Am Fam Physician63(11), 2185-2197.
  11. TEMD Diabetes Mellitus ve Komplikasyonlarının Tanı, Tedavi ve İzlem Kılavuzu-2019
  12. Ling and Ronn, Epigenetics in Human Obesity and Type 2 Diabetes. Cell Metabolism, 2019; 29(5): 1028–1044.
  13. Alvarado-Cruz, et al. Environmental Epigenetic Changes, as Risk Factors for the Development of Diseases in Children: A Systematic Review. Annals of Global Health, 2018; 84(2), pp. 212–224.
  14. Gomes, et al. Epigenetic vulnerability and the environmental influence on health. Experimental Biology and Medicine, 2013; 238: 859–865.
  15. Gomes. Lifestyle and Preventive Medical Epigenetics (Chapter 6).
  16. Toro-Martin, et al. Precision Nutrition: A Review of Personalized Nutritional Approaches for the Prevention and Management of Metabolic Syndrome. Nutrients, 2017; 9(8).
  17. Grazioli, et al. Physical activity in the prevention of human diseases: role of epigenetic modifications. BMC Genomics, 2017; 18(Suppl 8):802.
  18. Joehanes, et al. Epigenetic Signatures of Cigarette Smoking. Circ Cardiovasc Genet, 2016; 9(5): 436–447.
  19. Zhang, et al. Diet and the epigenome. Nature Communications, 2018; 9:3375.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
25
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
1
20
Ara Sınav
1
15
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 18 x teorik ders saati)
18
2
36
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 18 x uygulama/lab ders saati)
18
2
Sınıf Dışı Ders Çalışması
0
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
1
5
Ara Sınavlar
1
8
Final Sınavı
1
30
    Toplam
135

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

İnsan bedeninin normal yapı ve işlevlerini; moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde açıklar, bunları bireylerin sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik (beslenme, egzersiz, aşılama, ruh sağlığı, vb.) öneri, uygulamalar ve klinik durumlar ile ilişkilendirir

X
2

Hastalıkların mekanizmalarını moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde tanımlar; bunları hastalık bulguları, tanı ve tedavi yaklaşımları ile ilişkilendirerek kanıta dayalı kararlar verir.

X
3

Tıbbi karar verme sürecinde etik ilkeler, bilimsel gerçekler, yasal düzenlemeler ile hastanın biyopsikososyal ve kültürel özelliklerini göz önüne alır. Yasalar ve sağlık hizmeti sunumu uygulama standartları çerçevesinde, hastaların özerkliğine, hasta bilgilerinin gizliliğine önem verir ve saygı gösterir.

X
4

Tıbbi hataları en aza indirmek için hasta güvenliğini önceler, risk değerlendirmesi yapar, gerekli önlemleri alarak tıbbi uygulamaları gerçekleştirir ve kayıt altına alır.

X
5

Sağlık çalışanları, hastalar ve hasta yakınları ile saygıya dayalı, yapıcı, dil, inanç, ırk ve kültürel özelliklere saygı, empati ve özen temelinde şekillenen, güvene dayalı, açık ve etkin bir iletişim kurar.

X
6

Hastaların değerleri, inançları, öncelikleri ve gereksinimlerini gözeterek kanıta-dayalı seçenekler sunar ve tıbbi karar verme sürecine katar.

X
7

Gezegenimizin sunduğu kaynakları korur. Bunların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar.

X
8

Güncel, geçerli ve güvenilir bilgilere teknolojiyi etkin kullanarak ulaşır; bu bilgileri eleştirel olarak değerlendirerek, problemlerin çözümü, kanıta dayalı tıbbi karar verme süreci, hastalıkların önlenmesi, tanısı ve yönetimi için kullanır.

X
9

Sağlık alanında bilimsel bilgi üretmek üzere sorunları tanımlar, hipotez oluşturur, araştırma ve ekip çalışması yapar, sonuçlarını analiz ederek bilgiyi paylaşır.

X
10

Kendi performansını değerlendirerek ve geri bildirim alarak, geliştirmesi gereken yönlerini ve geliştirme seçeneklerini belirler; bir plan dâhilinde uygular.

X
11

Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

X
12

Yaşam boyu öğrenme ilkeleri çerçevesinde, tıbbi bilgilerini ve kendini sürekli olarak yeniler.

X
13

Sağlık alanında edinmiş olduğu profesyonel bilgi, görüş, deneyim ve değerlendirmelerini çeşitli iletişim araçları kullanarak, kurumlar, meslektaşları ve toplumla paylaşır.  Sağlık savunuculuğu yaparak, sağlığın korunması ve iyileştirilmesi amacıyla politikaların geliştirilmesine katkı sağlar.   

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest