Dersin Adı | İnsan Toplum Gezegen III |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HSP 201 | Güz | 2 | 2 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, yaşam biçimi davranışları ile bulaşıcı olmayan kronik hastalıklar arasındaki ilişki konusunda bilimsel bir çerçeve çizmek, diyet, fiziksel aktivite, uyku, stress, tütün /alkol kullanımı, ekran zamanı gibi bazı yaşam biçimi risk faktörlerinin yaşam biçimi ile ilişkili hastalıkların gelişimindeki rolünün tartışılabileceği bir öğrenme ortamı oluşturmak, bu grup hastalıkların önlenmesinde ve hastalık yönetimindeki roller konusunda kişisel farkındalığı arttırmak , öğrencilerin bireysel ve toplumsal düzeyde yaşam tarzını iyileştirmek amacıyla kullanılabilecek eğitim modellerini ve motivasyonel yöntemleri tanımlamak ve deneyimlemek konusunda güçlendirmektir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste, bulaşıcı olmayan kronik hastalıkların gelişiminde yaşam biçimi faktörlerinin rolü ve yaşam biçimi ile ilişkili olan kronik hastalıkların önlenmesi, yönetimi ve iyileştirilmesinde yaşam tarzı girişimlerinin önemi ele alınacaktır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Yaşam Biçimi Tıbbına Giriş İEÜ Yaşam Biçimi Tıbbı Ders Programı Tanıtımı “Yaşam Tarzı Tıbbı” konusunda Küçük Grup Çalışması ve Grup sunumları | |
2 | Yaşam Biçimi Tıbbı PANEL Bölüm I: Kardiyoloji, Endokrinoloji Olgu Tabanlı Grup Tartışması Yaşam Biçimi Tıbbı PANEL Bölüm II: Aile Hekimliği, Pediatri Olgu Tabanlı Grup Tartışması | |
3 | “Sağlıklı ve dengeli” diyet Popüler diyetler hakkında konuşalım Küçük Grup Çalışması: “Tabağım” | |
4 | Akdeniz Diyeti: Sağlıkla İlgili Ortak Özellikler ve Kanıtlar “Akdeniz diyetinin tanımları ve potansiyel sağlık yararları: dünyadaki uzmanların görüşleri” üzerine Grup çalışması Grup Çalışması Rapor Sunumları | |
5 | Terminolojinin tanımı: fiziksel aktivite, egzersiz, fiziksel uygunluk. Günlük yaşamda fiziksel aktivite bileşenlerinin (aerobik, kuvvet, esneklik ve denge) değerlendirilmesi. Sağlıkla İlgili ve Performansla İlgili Fiziksel Uygunluk, AB ALPHA Projesi ve ABD FITNESSGRAM Projesi Arasındaki Fark “X ile ilgili fiziksel uygunluğun bileşenleri ne olabilir?” Video tabanlı tartışmalar, Takım tabanlı Etkinlik | |
6 | Cumhuriyet Bayramı | |
7 | Uyku Tıbbı: Tarihçe ve içerik Uyku Hijyeni Uyku Bozukluğu Değerlendirme ve Yönetimi Olgu Tabanlı Çalışma | |
8 | Sigara ve alkol tüketimi: epidemiyoloji ve sağlık etkileri Yaşam biçimi üzerine nüfus temelli programlar: Tütün kontrolü Grup çalışması: Nüfus temelli yaşam tarzı programları: beslenme, alkol, akıllı telefon bağımlılığı, Sunumlar ve tartışma | |
9 | Stres yönetimi ve iyilik halinin korunması Grup çalışması: Olgu bazlı tartışma Tıp öğrencisi ve hekim tükenmişliği: risk faktörleri ve önleyici stratejiler | |
10 | Yaşam tarzı ve epigenetik Beslenme, epigenetik ve kanser Küçük grup çalışması “Tabağımdan genlerime” “Tabağımdan genlerime” grup sunumları | |
11 | Alan Çalışması (sigarayı bırakma / obezite kliniği) | |
12 | Anket Sunumları: Beslenme Anket Sunumları: Fiziksel aktivite Anket Sunumları: Sigara ve alkol, akıllı telefon bağımlılığı Anket Sunumları: Stres yönetimi, uyku | |
13 | Grup Çalışması: Kampüste öğrenci inisiyati olarak yaşam biçimi girişimleri üzerine çalışma | |
14 | Kampüste öğrenci inisiyati olarak yaşam biçimi girişimleri üzerine önerilen grup projelerinin sunumu ve tartışma | |
15 | Yaşam Biçimi Dersi üzerine refleksiyon ve geri bildirimler | |
16 | 2019'da yaşam biçiminize ait refleksiyon ve sağlıklı yaşam biçimi için hedef belirleme : “SMART” yöntemi “Şimdiden Bir Yıl Sonrası” alıştırması: 2020 için sağlıklı yaşam hedefi /hedefleri belirleme çalışma sayfası hazırlanması | |
17 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
18 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | 1. ELMO/ The Lifestyle Medicine course/Nutrition, Physical activity, Tobacco, alcohol, sleep health, emotional and mental well being, sexuality and health.
http://nextgenu.org/course/view.php?id=205#19 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 25 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | 1 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 15 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 60 | |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 40 | |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 18 x teorik ders saati) | 18 | 2 | 36 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 18 x uygulama/lab ders saati) | 18 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | ||
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 20 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | 1 | 5 | |
Ara Sınavlar | 1 | 8 | |
Final Sınavı | 1 | 30 | |
Toplam | 135 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | İnsan bedeninin normal yapı ve işlevlerini; moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde açıklar, bunları bireylerin sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik (beslenme, egzersiz, aşılama, ruh sağlığı, vb.) öneri, uygulamalar ve klinik durumlar ile ilişkilendirir | X | ||||
2 | Hastalıkların mekanizmalarını moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde tanımlar; bunları hastalık bulguları, tanı ve tedavi yaklaşımları ile ilişkilendirerek kanıta dayalı kararlar verir. | X | ||||
3 | Tıbbi karar verme sürecinde etik ilkeler, bilimsel gerçekler, yasal düzenlemeler ile hastanın biyopsikososyal ve kültürel özelliklerini göz önüne alır. Yasalar ve sağlık hizmeti sunumu uygulama standartları çerçevesinde, hastaların özerkliğine, hasta bilgilerinin gizliliğine önem verir ve saygı gösterir. | X | ||||
4 | Tıbbi hataları en aza indirmek için hasta güvenliğini önceler, risk değerlendirmesi yapar, gerekli önlemleri alarak tıbbi uygulamaları gerçekleştirir ve kayıt altına alır. | X | ||||
5 | Sağlık çalışanları, hastalar ve hasta yakınları ile saygıya dayalı, yapıcı, dil, inanç, ırk ve kültürel özelliklere saygı, empati ve özen temelinde şekillenen, güvene dayalı, açık ve etkin bir iletişim kurar. | X | ||||
6 | Hastaların değerleri, inançları, öncelikleri ve gereksinimlerini gözeterek kanıta-dayalı seçenekler sunar ve tıbbi karar verme sürecine katar. | X | ||||
7 | Gezegenimizin sunduğu kaynakları korur. Bunların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar. | X | ||||
8 | Güncel, geçerli ve güvenilir bilgilere teknolojiyi etkin kullanarak ulaşır; bu bilgileri eleştirel olarak değerlendirerek, problemlerin çözümü, kanıta dayalı tıbbi karar verme süreci, hastalıkların önlenmesi, tanısı ve yönetimi için kullanır. | X | ||||
9 | Sağlık alanında bilimsel bilgi üretmek üzere sorunları tanımlar, hipotez oluşturur, araştırma ve ekip çalışması yapar, sonuçlarını analiz ederek bilgiyi paylaşır. | X | ||||
10 | Kendi performansını değerlendirerek ve geri bildirim alarak, geliştirmesi gereken yönlerini ve geliştirme seçeneklerini belirler; bir plan dâhilinde uygular. | X | ||||
11 | Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | ||||
12 | Yaşam boyu öğrenme ilkeleri çerçevesinde, tıbbi bilgilerini ve kendini sürekli olarak yeniler. | X | ||||
13 | Sağlık alanında edinmiş olduğu profesyonel bilgi, görüş, deneyim ve değerlendirmelerini çeşitli iletişim araçları kullanarak, kurumlar, meslektaşları ve toplumla paylaşır. Sağlık savunuculuğu yaparak, sağlığın korunması ve iyileştirilmesi amacıyla politikaların geliştirilmesine katkı sağlar. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest